Wereldcongres Internationaal Vakverbond - Vancouver - 21 tot 25 juni

Het 2de wereldcongres van het Internationaal Vakverbond (IVV) draait rond de wereldcrisis en de sociale oplossingen voor deze crisis.


Het ACV stuurt een sterke delegatie naar dit congres. De delegatie wordt geleid door Luc Cortebeeck die ondervoorzitter van het IVV is.



zondag 27 september 2009

Voorzichtig positief

Zondagnamiddag. Thuisgekomen neem ik de teksten van de G20 door. Ik stel vast dat zij wel de groene scheuten in de economie zien, maar zoals wij zeggen ook zij dat het herstel veel te zwak is. Zij bevestigen onze zienswijze dat nu domweg gaan besparen geen zin heeft, want dat zou de crisis alleen maar versterken. Wel moet het einde van de crisis voorbereid worden. Investeringen in economie en werkgelegenheid bijven dus nodig. Een kwaliteitsvol werkgelegenheidsbeleid is op zijn plaats. Jobs en werkgelegenheid krijgen een duidelijk vooraanstande plaats in de eindteksten. De IAO-conventies moeten gerespecteerd worden. Om dit alles op te volgen en nieuwe impulsen te geven, vergaderen de ministers van arbeid van de G20 in januari 2010, zoals wij gevraagd hebben.

Ik zie ook dat de G20 de controle op de financiƫle sector verder wil versterken, meerdere maatregelen in het vooruitzicht stelt en de ministers van financiƫn een opdracht geeft om dit verder uit te werken.

De internationale economische instellingen, zoals het IMF worden hervormd om een beter antwoord op de crisis te kunnen formuleren. Dit kan, maar rekening houdend met onze ervaringen, willen we dit van nabij opvolgen. Het IMF heeft soms gezaaid maar ook gemaaid in sociale voorzieningen, dat heeft vele landen niet geholpen. Dat willen wij absoluut vermijden.

Het charter (een werknemersidee gepromoot door Merkel) dat de principes zou aangeven voor een beleid gericht op duurzame groei en waardig werk wordt aanvaard en moet uitgewerkt worden.

De sociale zekerheid wordt ook opgenomen, wellicht te passief en vooral om armoede te vermijden, niet actief genoeg, te veel als louter vangnet.

De overeenkomsten over energie en klimaat blijven wellicht wat zwakjes. De klimaattop van Kopenhagen blijft dus een grote uitdaging.

Ik besef dat ik te vlug door de bocht ga met mijn evaluatie. Maar ik vertrek zo dadelijk naar Turijn. Daar geef ik morgenvroeg in het IAO-opleidingscentrum les over de werking van de "Commissie van de toepassing van de IAO-normen"

Deze reeks blogs zal ik in de loop van volgende week afsluiten met een meer doorwerkte evaluatie. De G20 teksten blijven wel algemeen, maar toch zijn een aantal principes, zoals gevraagd door ons, opgenomen. Dus ben ik voorzichtig positief, want dit is toch helemaal wat anders dan de besluiten van de vroegere G8 bijvoorbeeld. Er blijft echter wel veel werk aan de winkel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten